Wednesday, February 24, 2010

Muslihat Berpakaian


Pertimbangkan bahagian manakah perlu diberikan tumpuan utama dan yang manakah harus disembunyikan. Dengan hanya bertanyakan beberapa soalan ringkas seperti siapakah saya, pakaian bagaimanakah sesuai dengan gaya hidup saya, rekaan pakaian yang paling saya suka memakainya, akan membantu bagaimana kita boleh berpakaian kena dengan aktiviti atau majlis, memilih pakaian dan aksesori yang ideal dengan bentuk badan, serta nampak hebat pagi, petang hingga malam.

Muslihat Asas Berpakaian Untuk Semua Individu
Warna gelap boleh membuatkan kita nampak ramping. Dari kepala hingga ke kaki pakaian rona senada (monochromatic) memberikan ilusi ketinggian dan dapat membuatkan tubuh seseorang kelihatan lebih seimbang. Jalur melintang membuat anda lebih lebar, manakala jalur menegak, secara visualnya memanjangkan badan. Pastikan kita beri kurang penumpuan pada bahagian badan yang bermasaalah (walau di manapun), kadangkala kerana terlalu mahu menyembunyikannya dengan pelbagai cara, menjadikan ia lebih jelas serta menarik pandangan sinis masyarakat sekeliling.

Panduan Penggayaan Untuk Wanita Bertubuh Besar (Generously Sized Bodies)
Beg - shoulder bag yang besar dan tebal kerana kedudukannya yang terletak di tengah bahagian badan akan menarik perhatian pada bahagian tersebut. Sebaliknya bawalah flat bag, briefcase ataupun tote, ia akan melarikan pandangan daripada bahagian badan.

Tali Pinggang - Untuk bentuk badan hourglass, tali pinggang dapat perlihatkan dengan jelas bahagian yang paling ramping

Fabrik - Potongan yang longgar, panjang, berlapis-lapis daripada fabrik jenis lightweight amat sesuai sekali. Elakkan motif dan reka corak yang besar. Perlu diingat warna gelap menjadikan kita kelihatan langsing. Jika ingin menambah warna terang, pakailah blazer yang panjang antau vest dalam rona tersebut.

Perhiasan - Rantai panjang, loket (pendants) dan anting-anting berjuntai (dangling earings) menjadikan wajah kelihatan panjang, pin atau kerongsang (brooch) yang disematkan di bahu boleh mengalihkan perhatian daripada pinggang yang lebar (thick waist). Jika leher anda tebal (thick neck) elakkan perhiasan yang tumpuannya ke arah itu; contohnya choker, pakailah hanya satu aksesori, bukan sebanyak mungkin.

Seluar - Kalau boleh elakkan seluar, terutamanya potongan straight-cut, sebaliknya plihlah seluar potongan full-cut dan ditambah atasnya vest dan blouse ataupun sweater besar yang lembut. Blazer yang menutup bahagian punggung juga paling sesuai dan menarik untuk dipadankan.

Skirt - Melainkan anda memiliki sepasang kaki yang cantik elakkan skirt pendek. Pilihan yang bijak adalah skirt panjang sama ada potongan sempit ataupun longgar dengan elastic di pinggang. Elakkan juga skirt yang terlalu kembang kerana fabrik yang berlebihan akan menjadikan silhouette nampak lebih besar.

Panduan Penggayaan Untuk Wanita Bertubuh Badan Kecil (Petite Bodies)
Gaya - Pakaian kalau boleh biarlah yang ditempah mengikut ukuran badan anda. Elakkan pakaian yang terlalu besar (oversized), potongan boxy, banyak lipatan dan menggunakan banyak fabrik, kerana ia akan menenggelamkan badan yang kecil.

Aksesori - Pilihlah aksesori dengan teliti, wanita kecil molek akan nampak semak dan kurang selesa dengan aksesori yang terlalu besar.

Tali Pinggang - Pilihlah tali pinggang yang saiznya kecil bukan besar.

Perincian (Detailing) - Pastikan details adalah dalam kadar banding (proportion) yang sesuai, elakkan lapel, butang, ataupun cuff yang besar atau lebar.

Gaun (dress) - Oleh kerana padanan baju dan seluar ataupun skirt yang betul bagus potongan (well fitting) untuk wanita bersaiz kecil mungkin sukar didapati, memakai gaun (dress) adalah penyelesaian yang tepat.

Rambut - Rambut potongan close-cropped menjadikan kepala anda nampak lebih kecil dan secara tidak langsung memberikan ilusi tubuh lebih panjang.

Motif dan Rekacorak (pattern) - Motif dan reka corak yang besar boleh menenggelamkan sikecil molek, elakkan motif berpetak (plaids), polka dots dan jalur.

Skirt - Elak potongan A-line daripada fabrik yang keras dan tegang, kerana ia akan mewujudkan silhouette yang tidak menarik. Jika anda punyai sepasang kaki yang menawan, skirt pendek potongan lurus adalah pilihan yang tepat kerana ia menjadikan kaki nampak lebih panjang dan menawan.

5 comments:

  1. Hello Faizal,
    i am a journlist from Estonia for a web based women magazine www.femme.ee. Travelling around Asia and researching fashion and traditional handicraft in different countries. Your brother Sofian recommended me to contact you, as you must know a lot about fshion in Malaysia and traditional handicrafts.
    I will be in Malaysia 10-14.March, in Kuala Lumpur of it 10-12.March. If you have time during this time, it would be great to meet you for an interview, or if you are busy, just communicate through e-mail.
    please e-mail me: Riina.un@gmail.com

    warm regards,
    Riina

    ReplyDelete
  2. salam faizal rahim,
    saya nak mintak izin untuk copy this article dan publish di blog saya.

    thanks

    ReplyDelete
  3. hello miey!..very sorry for the very late reply...anyways, u have my consent to copy this article for ur blog..just pls give me ur blog address, so that i can check it out later, alrite! take care dear

    ReplyDelete
  4. Salam Faizal,

    Gr8 post. And I think what people should do is actually look into the mirror and judge themselves whether they look good in some clothes or not. Understand your body type, what works and what doesn't work, and don't be afraid to experiment. It's all about looking good without having a wierd stare from passersby.
    I think some point in the post could apply to men too. Isn't it time that M'sian men should look a bit better when they're out and about on the street?

    Hope you don't mind I link you site to my blog. :)
    zabigfatblog.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. hye zamri!

    glad that u like my post.
    and really think that ur blog is cool too!..hehe

    pls add me on facebook, we can chat more about fashion etc. overthere:

    faizalhamid71@hotmail.com

    see u soon friend!

    ReplyDelete