Thursday, February 11, 2010

Definasi Mewah




Baru-baru ini seorang teman bertanyakan kepada saya apakah ciri kemewahan dalam konteks gaya hidup masa kini. Di bawah adalah pandangan saya terhadap persoalannya itu.

Jawapan
Sememangnya anda tidak perlu jadi pakar fesyen ataupun pakar rekaan dalam apa jua disiplin –Mahupun multi-millionaire – Untuk menyedari bahawa setiap aspek kehidupan kita kini dijajah sedikit sebanyak ciri kemewahan. Sama ada pilihan kita beg Hermes yang diselaputi permata mahupun apa jua rekaan yang berstatus tinggi dan eksklusif, hari ini kemewahan tersebar luas dalam pelbagai industri.

Ia menjelma dalam pelbagai cara, daripada kemewahan secara terang-terangan (obvious opulence) seperti jet peribadi ataupun sleek discretion yang menampilkan gaya minimal hotel empat bintang – Mahupun juga konsep kemewahan lain seperti – gaya androgynous lelaki yang memakai kot bulu binatang (fur coat). Mungkin ia kelihatan seperti terlalu ekstrim pada awalnya, tetapi selalunya gaya yang muncul di pasaran kelas atasan (high-end market) boleh mempengaruhi pasaran umum (mass market), seterusnya banyak idea tersebut akhirnya muncul dalam arus perdana (mainstream).

Manusia masih lagi mahu memanjakan diri mereka dengan membeli krim muka yang berharga RM600 ataupun RM45,000 untuk hoe theatre set, semua terpulang pada kemampuan individu. Perubahan persepsi kemewahan adalah terpulang pada mata anda mendefinasikannya, juga pada mereka yang membelinya.

1 comment:

  1. I think Malaysia's 'fashion industry' is lacking one thing - to make something that look expensive supercheap for the mass market. Here in UK, the highstreet dominates the look what you saw on the red carpet or on celebs, and copied it at super-affordable price for the 'golongan marhain'. It's time for the industry to get a lil' bit revamped, making something much more affordable but looks amazing.
    To me - it doesn't really matter how much you pay for something, but how 'much' it will make you look is all that matter. By that means, kalau beli something yg mahal tp in the end nampak mcm murah, tak ker haru? Yet, i still enjoy mixing stuff on the highstreet and designer things, coz that's what tend to do here. :)

    ReplyDelete